in ,

Prečo sa Sven Väth nikdy nevzdá gramofónov

Foto: phrank.net

Niekoľko dekád trvajúca milostná aféra s platňami znamená síce viac práce a viac batožiny, ale Sven Väth na tom neplánuje nič meniť.

Ako DJ má takmer 40 rokov skúseností, počas ktorých hral vždy 100% z vinylov. V jeho začiatkoch to bola jediná možnosť. Digitálna revolúcia posledných rokov zmenila síce spôsob hrania, jeho to však ešte viac pripútalo k platniam. Rovnako ako mnohí z jeho rovesníkov, aj on je dodnes oddaný gramofónom Technics. Keď ich v roku 1982 priniesli jeho rodičia do ich vtedajšieho baru, zmenili Svenovi život.

Po tom, čo v roku 2010 prerušila výrobu ikonických gramofónov, minulý rok značka Technics oznámila svoj návrat k divízii produktov pre DJov. Model SL-1210MK7, ktorý sa predáva od júna, sa môže pochváliť okrem nového vzhľadu aj množstvom nových funkcií. Okrem toho je dôležité spomenúť jeho nižšiu cenu. Je to už dlho, kedy si spoločnosť Technics vyrábala všetko sama. Bolo preto potrebné investovať milióny dolárov do výstavby novej továrne. Zároveň museli požiadať viacerých členov svojho inžinierskeho tímu, ktorí už boli dlhší čas na dôchodku, aby sa vrátili a vyškolili mladších zamestnancov v precíznom umení výroby gramofónov.

“Jasné! Keď som sa dopočul, že prinesú späť 1210ku, bol som skutočne rád”, hovorí Sven. „Logo Cocoon, štyri bodky, bolo inšpirované bodkami otáčajúceho sa taniera. Implicitne im verím, pretože sú to “moje” nástroje a vždy som sa na ne mohol spoľahnúť. Nespočetnekrát som na nich hral v daždi a nikdy sa nezastavili. “

Prečo sa Sven Väth nikdy nevzdá gramofónov
Foto: Roberto Castaño for Ushuaïa

Keďže sa digitálne vybavenie stalo pre väčšinu DJov prioritnou technológiou, analógové gramofóny sa zanedbávali. Niekedy sa používali ako stojany na nápoje, v podnikoch sa nechali úplne zničiť. Výsledkom je, že DJi, ktorí hrajú z vinylov, môžu počas hrania zažiť celý rad nehôd a porúch. Stáva sa to najmä na festivaloch. Aby sa tomu Sven vyhol, majú on a jeho pravá ruka, Maurizio Schmitz, rozsiahle technické požiadavky.

“Zahŕňajú veľkosť a výšku DJského stola, vzdialenosť medzi Svenom a jeho platňami, vzdialenosť monitorov od miesta na odkladanie nápojov, priestor okolo Svena,” vysvetľuje Maurizio. „Žiadame, aby každý promotér vykonal zvukovú skúšku, pri ktorej bude gramofón prehrávať platňu od začiatku do konca pri najvyššej hlasitosti PA systému. Je to naozaj dôležité. Ak nie je ramienko gramofónu správne kalibrované, môže preskočiť uprostred hrania. Vždy preto požadujeme minimálne dva náhradné gramofóny. Pre každý prípad.“

Táto prezieravosť sa ukázala byť cennou aj pri akcii DC10. “Organizátori prenajali dve lacnejšie edície gramofónov, ktoré boli renovované,” hovorí Maurizio. “Boli v tip-top stave, ale jeden z nich začal preskakovať, takže sme museli priniesť nejaké staršie.”

Hoci počítajú s tým, že v 70% klubov, v ktorých najčastejšie hrajú, je všetko v poriadku, Sven a Maurizio si svoje vlastné vybavenie berú na hrania väčšinou ako poistku. “Nosíme si absorbéry, ihly … Niekedy, keď sme dorazili na podujatie, gramofónom chýbali dokonca aj slipmaty, takže máme svoje vlastné,” vysvetľuje Maurizio a dodáva, že zvyčajne chodí na pódium v predstihu, aby skontroloval všetko sám. „Najväčšou úlohou je vždy skontrolovať, či je pódium bez vibrácií, najmä na festivaloch. Skontrolujem, či existuje spätná väzba od PA, monitorov, ako reaguje stage keď po ňom kráčajú ľudia. Niekedy nie je ani pitch správne nakalibrovaný. Musíme sa zamerať najmä na napájanie ako aj samotný gramofón. Takmer celý čas používame absorbéry.“

Prečo sa Sven Väth nikdy nevzdá gramofónov
Foto: Roberto Castaño for Ushuaïa

Ďalším problémom pre DJov, ktorí hrajú iba z vinylov je aktuálna ekonomická situácia. Pre vydavateľstvá a umelcov to znamená, že väčšina vytvorenej hudby sa dnes vydáva iba v digitálnej podobe. Ako Sven hovorí: „Povedal som všetkým mladým DJom a producentom aby mi nedávali USB kľúče. Ak chcú, aby som si prehral ich nahrávky, musia mi dat aspoň acetátovú platňu,“ vysvetľuje Sven. „Každý týždeň, keď som na cestách, mi dá niekto nahrávku s poznámkou – vypočujte si prosím moju hudbu. Stalo sa to napríklad aj s Emmanuelom Satiem, s ktorým teraz veľa spolupracujeme. Vytvoril krásnu zbierku s profesionálnymi zvukom a všetkým tým okolo.”

„Mám tiež ľudí, ktorí mi nakupujú nahrávky,“ dodáva. “Dávam im rozpočet, oni pre mňa zbierajú hudbu a každé dva týždne mi ju pošlú v balíčku. Ja si doma sadnem do hojdacej siete a robím si domáce úlohy. Všetky tieto platne počúvam od začiatku do konca. Nechcem ich rýchlo popreskakovať, chcem si vypočuť celú nahrávku.”

S návratom Technics začali pribúdať nové vydavateľstvá a Sven vidí svetlú budúcnosť v novej generácii DJov hrajúcich z vinylov. “Dokonca aj môj 10-ročný syn, Tiga, má svoje 1210ky, na ktorých môže trénovať,” hovorí. „Som rád, že je dnes mnoho ľudí motivovaných zakladať a viesť nahrávacie spoločnosti. Existuje toľko vydavateľstiev, že je to až neuveriteľné. Aká je budúcnosť? Streamovanie a vinyl!“

Zdroj: mixmag.net

ThomasDeXter - July vinyl fresh chart

July vinyl fresh chart

ThomasDeXter - August vinyl fresh chart

August vinyl fresh