Hoci renesancia hitparády elektronickej hudby hrozí, že zvuky niektorých jej kvalitnejšie znejúcich subžánrov budú utlačené, Austrálčan Sonny Fodera je rozhodnutý niesť vlajku za underground.

Melbournský DJ a producent je jedným z množstva vynárajúcich sa Austrálčanov, ktorý má na svedomí najväčšie útoky na US a Európu, samozrejme za dobrým účelom.

V náväznosti na stabilnú tvorbu priaznivcov jackin a deep, soulful a hypnotických groovov, buduje Fodera zaslúženú reputáciu ako zástanca pravej house music v časoch, keď mnoho nepriateľov žiali nad preniknutím žánru do mainstreamu.

Nech vám je odpustené, ak si myslíte, že sám Fodera, vo svojich 26 rokoch, je produktom tohto obrodenia. Releasy či už na jeho vlastnom rozvíjajúcom sa labeli Beatdown, alebo aj na kvalitných značkách ako Guesthouse (DJ Mes), Nervous Records, Drop Music (Inland Knight) a Cajual (Green Velvet aka Cajmere), Defected však svedčia o opaku. Pravdou je, že Fodera nie je na hudobnej scéne žiadnym nováčikom.

“Hudbu robím dlho,” vysvetľuje. Keď som mal 16, venoval som sa viac produkčnej stránke, tracky som začal publikovať, keď som mal okolo 21. Asi od 16 robím hip hop; robil som veľa hip hopových inštrumentálnych vecí, ale som gitarista, takže ako tínedžer som hral v mnohých kapelách. Keď som mal 13, bol som členom punk rockovej kapely.

Nie je teda prekvapením, že Fodera vyrastal pod “naozaj náhodnými” hudobnými vplyvmi, od Jimi Hendrixa a Stevie Ray Vaughna po Jurassic 5, Tribe Called Quest a dokonca aj Blink 182. Bolo to v období, keď pracoval v Adelaide v klube Electric Circus a počúval sety hostí ako Derrick Carter, Joey Youngman a Jason Hodges, keď sa nainfikoval housom.

Sonny FoderaMám rád všetko; som prístupný rôznym štýlom hudby. Ale ako som ich videl hrať, vedel som, že to je to, čo chcem robiť,” spomína si. Učarovalo mi to a musel som naskočiť na vlak. Je šialené, byť na tých istých labeloch a hrať na akciách s tými chlapíkmi, teraz po štyroch alebo piatich rokoch je to nereálne.”

Foderov rast bol naozaj rýchly, hlavne za posledných päť rokov. V marci sa vrátil na Miami na Winter Music Conference. Objavil sa na niekoľkých showcase parties pre Guesthouse, Large, a APT Entertainment po boku umelcov ako Jask, DJ Sneak, Mark Farina, Pezzner, DJ Dan, Collette a súputníkov housového exportu Austrálie Random Soul a Nathan G.

Zo slnečného pobrežia Miami si to namieril do Kanady a potom naspäť do Štátov, aby spropagoval jeho EP Beats & Business, ktoré malo onedlho vyjsť na Beatdown. Okrem vlastných produkcií jeho vydavateľstvo, ktoré stále produkuje vinyly, tiež vydalo kúsky od producentov ako srbský Gramophonedzie, DJ Mes a Cause & Effect, čím posilnil svoje A&R renomé a aj kvalitu hudby, za ktorú bojuje.

“Môj zvuk skutočne nie je zvuk veľkých superklubov,” vysvetľuje.

“Je skôr pre maximálne 400 ľudí, zomknutejšie prostredie, dôvernú atmosféru; to mám rád. Je to skutočne cool; môžete tak ľudí prečítať detailnejšie a je to väčšia zábava.”

EDM akcie obvykle nepatria do množiny miest, ktoré pojmú maximálne 400 ľudí a efekt tohto posunu vo veľkosti na underground scénu je predmetom mnohých diskusií.

 

Fodera priznáva, že rast EDM a housu konkrétne viedol k tomu, že jeho vlastné produkcie sa stali prístupnejšími. Avšak, ako mnoho jeho súčasníkov, pripúšťa, že dostupnosť sa spája s úrovňou očakávania od štýlu hudby, ktorú hrá alebo by mal hrať. A to v dobrom alebo zlom zmysle slova. Ako ďalej dodáva, tieto očakávania sú často v rozpore s jeho vlastným osobným vkusom. “Myslím, že pred piatimi rokmi to bolo oveľa iné; ľudia proste tancovali a vážili si hudbu, ktorú DJ hral,” hovorí. “Veľa ľudí dnes vyžaduje mainstreamové tanečné veci. Chcú, aby sa hralo to, čo počujú v rádiu.”

“Ale stále existuje ten undergroundový zvuk menších klubov – stále ho je okolo nás dosť a myslím si, že (reklamný prienik) má za následok, že mu je otvorenejších viac ľudí.”

Tak či tak, Fodera je vďačný za svoj doterajší rozvoj kariéry a teší sa na budúcnosť. “Mám šťastie, že ma toto postretlo,” hovorí. “Naozaj chcem len robiť dobrú hudbu a dostať sa do štádia, keď budem neustále cestovať… skutočne chcem chodiť po svete a predstaviť svoj zvuk každému.” “Je dobré mať ambície, latku si musíte nastaviť vysoko.”

Jeho druhý release na chicagskom labeli Large – The ‘Rough Cuts EP – definuje jeho prístup “vysokej latky” a demonštruje kvalitu produktu. Vo ‘Find Myself’ hrá naživo na basgitaru, kým ‘What I Think’ má pohodový disco náboj, odrážajúci jeho rozmanité hudobné chuťe a ochotu priviesť ich v štúdiu k spolupráci. ‘Missed Call’ je však elitou, deepový, perkusiový počin v komplikovanej úprave, ktorá ho robí perfektným nočným pohladením pre uši.

A je toho na tento rok oveľa viac. V lete sa vydá na európske turné a predstaví prichádzajúce EPčká, pripravené na vydanie na Guesthouse a Salted Music (Miguel Migs). Možno najzaujímavejšie však je jeho odhalenie, že downtempo album je už na ceste a bude vo väčšej miere ovplyvnený hip hopom.

“Mám vysoké štandardy a dúfam, že môžem uspieť,” hovorí. Ak skúsenosti do dnešných dní by mali naznačovať budúci vývoj, Fodera má našlapnuté na ešte väčší úspech.

 

Autor: Tim McNamara | Zdroj: scenemagazine.com.auPreklad: Elishia

Ako sa ti páčil článok?
Hodnotenie čitateľov 1 x hodnotené
9.4