Kým mnohí z otcov house music sa stali samoľúbymi a zaspali na vavrínoch vlaňajška, Frankie Knuckles je zaneprázdnený chrlením melódie za melódiou, ako keby na tom závisel život.

Minulý týždeň mi poslal 5 skladieb, ktoré nedávno dokončil, niektoré sú už vonku a niektoré na vydanie čakajú. Tento muž je nepochybne jedným z najtalentovanejších producentov a skladateľov našich čias. Na svojej misii sa snaží vrátiť U.S. pozíciu pevnosti house music.

Keď sme sa minulý týždeň telefonicky rozprávali, hovoril si mi, že svojimi nahrávkami chceš vrátiť americkú housovú hudbu späť na mapu. Môžeš nám vysvetliť, čo tým presne myslíš? A čo tie mylné názory, ktoré si počul o pôvode housovej hudby v Európe?

Po návrate k práci po mojej prestávke spred pár rokov som si naozaj všimol, ako veľmi sa „HOUSE MUSIC“ zmenila. Obzvlášť pre človeka, ktorý má výhodu byť v USA. Počas minulých 20 rokov som zväčša cestoval. Hlavne od 1997, kedy zatvorili Sound Factory Bar v New Yorku.

Každý mesiac iné obecenstvo. Ľudia, ktorých stretneš na jar, možno nebudú nablízku na jeseň. Ale keď stojíš za pultom, nie vždy si to všímaš. Zaregistruješ si len tých, čo sú pri tebe vždy. Uvedomil som si, že identita „americkej house music“ takmer úplne vymizla zo súčasného povedomia dnešnej mládeže. Bože! Rozprávam ako starec. Započul som však decká od susedov diskutovať o housovej hudbe a jej počiatkoch. Jedno tvrdilo, že má európske korene a druhé, že sa zrodilo v Chicagu. Polovica uznávajúca Chicago bola prehlasovaná tými, ktorí hovorili, že pôvod housovej hudby treba hľadať v Európe, uvádzajúc DJs ako Tiesto, Armin Van Buuren a rôznych iných z tej oblasti ako právoplatných zakladateľov. Musím priznať, že som bol naštvaný a zničený!

Kládol som si otázku, že kedy sme stratili svoju identitu? Ako sa to stalo? Premýšľal som nad týmito otázkami a odpovede mi napokon padli do lona. Oceňované osobnosti ako ja, Vega, Morales, atď. sa vybrali so svojimi počinmi na cesty práve vo chvíli, keď celé Techno/Trance hnutie udrelo na tieto brehy. Myslím, že Boy George to zachytil najlepšie: „Trance a techno hudba bola stvorená pre bielych chlapcov, ktorí nevedia tancovať.“

Táto debata a skutočnosť, že housová hudba nie je reprezentovaná tak, ako môže byť, ma mátala. A rozumiem prečo. Keď prepukla rave scéna tu v USA, my sme už klasickým americkým zvukom dobíjali Európu, Áziu, južnú Ameriku a vzdialenejšie kraje. Myslím, že strávenie tak veľa času mimo domova si vybralo svoju daň v podobe straty identity housovej hudby.

Takže som sa pustil na moju osobnú misiu, aby som house vrátil tam, kam patrí. Myslím, že technológia je úžasná a zdá sa, že každý ju zvládol dosť dobre na to, aby mohol produkovať vlastné tracky, ale… Tvoje tracky sú pekné, ale nie pozoruhodné. Americkí producenti, hudobníci a DJs majú čo povedať, ale zdá sa mi, že všetci títo spálňoví producenti sú obmedzení štyrmi stenami ich spálne. Ich hudba nerastie. Je to smutné.

Mojou úlohou je vrátiť kvalitu toho, čo bolo na tejto hudbe úžasné v neskorých ´70., v ´80. a do polovice ´90. rokov. Čo si od toho sľubujem? Viac inšpirácie od mojich súputníkov. Viac kamarátstva. Možno väčšie spoločenstvo na vzdelávanie tých, ktorí prichádzajú po nás. Ktovie, možno sa nám podarí vytvoriť situáciu, ktorá prinesie viac práce pre každého.

 Tvoja práca s Jamie Principle je klasický Chicago house a sme veľmi šťastný, že si späť a pracuješ s ním! Vydáte v krátkej dobe nový album? Čo môžeme očakávať od tejto obnovenej spolupráce?

Jamie má dosť materiálu na 6 albumov. Avšak teraz nejde o obchod s albumami. Produkovať legendu ako Jamie dá skutočne zabrať. Poctivá práca stojí veľké peniaze a nikto z nás nie je bohatý. Ale zdieľame boží dar a kde je vôľa… Vezmeme to po jednom singli. Jedným z požehnaní práce v tomto obore, obzvlášť pri tempe v ktorom pracujeme je, že nech to trvá akokoľvek dlho, bude to dobré.

Jednou vecou, ktorú som si vo vašich produkciách všimol sú bohaté a plné zvuky. Vždy si myslím, že všetka hudba musí byť produkovaná v tých najšpičkovejších štúdiách nahrávacích spoločností so zariadením za tisícky dolárov! A ty si mi povedal, že by som bol prekvapený keby som videl štúdio Erica Kuppera, pretože je naozaj skromné. Takže sa správne domnievam, že existuje spôsob, ako dostať tento ohromujúci zvuk bez vylúpenia banky?

Rozhodne áno! Eric a ja pracujeme v produkcii od 1991, keď sme vyprodukovali “The Whistle Song”. Oslavujeme 20 rokov priateľstva a spolupráce. Po návrate k práci pred pár rokmi a po remixovaní Hercules & The Love Affair som sa cítil byť donútený vrátiť sa k remixovaniu a produkovaniu. „Blind“ bol hitom #1 v Európe a v UK a Simon Marlin (The Shapeshifters) na mňa nástojil, aby som zvažoval návrat k práci. Pár rokov sme sa bavili o spolupráci, ale nikdy sme sa k tomu celkom nevrátili. V tom istom čase mi skrížili cestu remixy skupín ako Depeche Mode a rôznych indie skupín. Nepýtal som sa, či to robiť chcem alebo nie, len som sa do toho vrhol. Vzápätí sa zrodil Director´s cut. Po tom čo som počul, že Frankie Knuckles už nepatrí do hudobného priemyslu, nemal som na výber nič iné ako vkročiť späť a zaujať úplne nový prístup k house music, ak som chcel odporcom dokázať, že sa mýlia. Moja práca je pre mňa ako stvorená. Mám pod sebou pevné základy s Kupperom a mojou DefMix Family. Jediné, čo musím urobiť, je sústrediť sa a nespraviť chybu.

Frankie KnucklesBol som prekvapený, že si sa rozhodol neurobiť remixy k tvojmu songu so Shapeshifters „The Ones You Love“. Ale teraz, niečo po roku DJ Meme jeden vydal. Aké okolnosti sa za tým skrývajú a plánuješ remixy od viacerých ľudí?

Nie je to o tom, že sme sa rozhodli nevydať dodatočné mixy. V čase pôvodného vydania

„The Ones“, som sa akurát vracal k práci, cestoval a znovu si organizoval hrania. Konzervatívne sme vyčkávali, kým prejde dosť času, až predstavíme song v novom, sviežom štýle. Môj starý a najdrahší priateľ Meme song miloval. Chcel sa s jej časťami pohrávať a nech sa páči! Skladbe vdýchol nový život a ja som nemohol byť šťastnejší.

Tvoje parties v Chicagu patria medzi najväčšie udalosti roka. Viem, že počas posledných pár rokov si experimentoval s novými miestami konania. Čo si spozoroval na Chicago parties, môžeme v roku 2011 očakávať viac FK akcií?

Parties sú teraz v úzadí. Mám príliš veľa práce na cestách, čo ma odtŕha od domova. Akcie sú veľkými úlohami a vyžadujú si serióznu pozornosť v každom detaile. Tak veľa práce a nie vždy dosť ocenenia. Okrem toho ma produkcia plne vyťažuje. Poriadanie týchto akcií už viac nie je stredobodom môjho záujmu. Ak to nemôžem spraviť na viac ako na 100 %, tak nech s tým ani nemám starosti. OK!?

Zdroj: 5chicago.com | Preklad: Eliška

Ako sa ti páčil článok?
Hodnotenie čitateľov 1 x hodnotené
9.3