Frázy ako ´kráľ rock ´n´ rollu´ a ´princ popu´ sa používajú desaťročia, ale keď predstavíme cteného DJa, producenta a hudobníka menom Osunlade ako duchovného otca deep housu, myslíme to tak doslova. Osunladeho vysvätenie za kňaza šamanského afrického náboženstva Ifa na konci 90. rokov rýchlo inšpirovalo široké spektrum duchovných klubov a zvuk mesta – pokrývajúc všetko od soulu a R&B po hip-hop a deep polyrhythmic dance.

Osunlade pôsobil v LA, v srdci zúrivého, peniazmi poháňaného, úplne bezohľadného hlavného prúdu hudobného biznisu. Prežité zážitky ho zdrtili, ale napokon ho doviedli k Ifa, kde podľa svojich slov našiel duchovnú silu a kreatívnu slobodu. V roku 1999 Osunlade, medzitým už v New Yorku, založil Yoruba Records.

Tento label je pomenovaný po západoafrických ľuďoch a kultúre, ktorá podľa historických kníh prispela k vzniku systému tradičných duchovných a liečebných praktík a následne ku vzniku Ifa kultu. „Moje náboženstvo je skôr uctievaním predkov ako skutočným náboženstvom. Je to ako návrat ku koreňom. Je to spojenie s tradíciou a predkami pri hľadaní ciest životom,“ vysvetlil Osunlade, ktorý často do svojej práce zapracováva texty a vokály Yoruba. „Keď spievam domorodé tóny mojich predkov, má to obsah aj ducha. Počujú ma, poskytujúc mi silu, radu a svetlo.“

Osunladeho jasnosť myslenia a zreteľný štúdiový talent sa počas nedávnych rokov príjemne skĺbili, odovzdajúc tak hybnú silu jeho medzinárodne uznávaným dielam a zaisťujúc ich súdržnosť. Popri Yorube, Osunlade vydával a remixoval u nakladateľov ako MAW, Versatile, King Street a Strictly Rhythm. Horlivú podporu mu poskytol každý od Louie Vega po Ricarda Villalobos.

Osunladeho prvý umelecký album Paradigm vyšiel v roku 2001 na Soul Jazz Records, skvelá zmes afro a zvukov housu predkov. Vyslúžil si slávu na parketoch aj chválu kritiky. Tomuto albumu predchádzala zbierka afro-tanečných trackov, El Primer Ano, vydaná v limitovanom náklade na Yorube v roku 2000. A predtým oslnivé hudobné aktivity a spolupráce.

Osunlade sa narodil v St. Louis v roku 1969. Ako dieťa navštevoval hodiny klavíra a chrámový zbor. V sedemnástich rokoch sa pridal k populárnej detskej show Sesame Street ako prezentér a potom presedlal na produkciu jej hudobného obsahu. Od konca 80. rokov venoval Osunlade dlhé hodiny práci producenta pre každého od Patti LaBelle a Freddie Jackson po Eric Benet a India.Arie. A potom prišla Yoruba a veľké uspokojenie vo svete klubov…

 

Veľkým nasledovníkom Osunladeho albumu Paradigm bolo v 2006 dielo Aquarian Moon. Vydaný na BBE, album značil návrat k jeho soundtrackových počiatkom, rovnako ako aj odrážal jemnú atmosféru jeho novej štúdiovej základne – grécky ostrov Santorini, kde zotrváva do dnešného dňa. Aquarian Moon šikovne pokryl nákazlivé housové bubny a lomené jazzové rytmy sviežim strunovým, rohovým a orchestrovým aranžmá a ešte viac zdôraznil autorove rozmanité chute a schopnosti.

Veľa albumov túto cestu nasledovalo, ten osviežujúci, podmanivý, vždy prítomný trend k pestrosti. Rok 2007 uviedol album Elements Beyond, ktorý predstavoval prevažne elektronickú nekomerčnú prácu založenú na hlbokých tanečných rytmoch a vzrušujúcich vplyvoch Stredného Východu – Elements predstavuje prvý umelecký album Strictly Rhythm v priebehu desaťročia.

Tohto roku nám Osunlade daroval Rebirth, ďalšiu nádhernú ukážku jeho eklektických vízií za tanečné parkety housu. Rebirth skombinoval jemné klubovo orientované myšlienky ako Break It Down a The Dating Game so zmysluplnými skladbami ponorenými v najlepších odkazoch jazzu, soulu a svetovej huby – všetko pôsobivo zaznamenané deväťčlenným funky orchestrom. Na iných poliach pôsobnosti Osunlade ešte viac utužil svoju povesť mixovanými kompiláciami pre Soul Heaven, King Street (Mix The Vibe: King Street Goes Yoruba), Strictly Rhythm (tohto roku to je veľkolepé dvoj CD Strictly Ibiza mix) a Yoruba (tohto roku mixuje klasiku, etno-deep house diela z jeho labelu pre zväzok Yoruba Gold).

V nadchádzajúcich pár týždňoch bude náš človek prezentovať v uznávanej sérii House Masters retrospektívnu súhrnnú kompiláciu všetkého ústredného, čo Osunlade do dnešného dňa vyprodukoval. Je to prísľub niečoho naozaj špeciálneho. Keď pozeráme ďalej vpred, vidíme vyhliadku Osunladeho nového, dlho očakávaného, housového albumu Romantique, ktorý má byť jeho poslednou housovou zbierkou, hoci on trvá na tom, že jednorazové produkcie a remixy budú pokračovať.

Digitálna hudba teraz rozhodne zažíva svoj vek. Je trochu smutné, že sa objavuje tak veľa labelov. Vyzerá to, ako keby mali nových umelcov, nových producentov, ktorí nie sú skutočnými hudobníkmi a producentmi,“ povedal Osunlade pre Defected začiatkom tohto roku. „Nikto nepreberá úlohu zaistenia kvality. Každý môže vydať nahrávku alebo mať label, neexistuje nič viac, žiaden posun vpred mimo digitálneho dejiska. Dospel som k uvedomenému rozhodnutiu nevytvoriť iný housový umelecký album. Je čas prenechať to novým tváram.“

Ale aj tak je vysoko sústredeným talentom, ktorého hudba nebola nikdy úplne zameraná tým alebo oným smerom. Akýkoľvek žáner mu prišiel pod ruky, zaoberal sa ním. A nech je stav hudobného priemyslu akýkoľvek, Osunlade dá o sebe vždy vedieť – jeho jedinečný, nepoškvrnený prístup k hudobnej tvorbe sa o to postará. Buďte si istí, že veľkňaz klubovej scény má stále plno hudobných kázní na sprostredkovanie. Buď mu chvála!

Ako sa ti páčil článok?
Hodnotenie čitateľov 1 x hodnotené
8.8