Gabriel Bordacs alias DJ Gabanna patrí medzi popredných priekopníkov elektronickej hudby u nás, ktorý začínal s vlastnými dnb akciami v dnes už legendárnom Učku. S Odroňom sa rozprával o začiatkom aj aktuálnej situácii na scéne.

 

1. Čau Gabo, na začiatok nám povedz, či sa ešte stále cítiš byť otcom drum’n‘bass scény, ktorú si pred dvomi desaťročiami zakladal spolu s Galagerom?

Ahoj, jednoducho sme boli s Galagherom na začiatku toho celého boomu elektronickej hudby, ktorá sa sem valila zo západu a snažili sme sa ju nejakým spôsobom pretlačiť medzi ľudí v kluboch, v ktorých sme hrávali. Tak takto nejak nám prischla táto prezývka a keďže nás bavil najviac zlomený beat, väčšinu energie sme vkladali práve do drum’n‘bassu.

2. Ako si spomínaš práve na toto obdobie, kedy neexistoval internet a nová hudba či akcie sa šírili čisto predávaním z úst do úst.

Bolo to zaujímavé tým, že si sa nejakým spôsobom musel prepracovať k ľuďom ktorých to zaujímalo. Našťastie tu bolo rádio Ragtime, podniky kde sa schádzali mladí ľudia (ÚV Kafe, Danglár, Prašná Bašta), ktorí mali podobné očakávania od novej hudobnej vlny ako my a neposlednom rade tu vznikol U club, kde sme to vedeli celé zrealizovať.

Roznášali sa flyere, lepili plagáty, ľudia sa dopredu tešili na akciu, keďže ich nebolo toľko ako dnes, komunita mladých držala pokope a podporovala sa navzájom.

4. Hudba, aj dobrá, je v digitálnych časoch omnoho ľahšie dostupná ako predtým. Je to dobré alebo zlé?

Je pravda, že je ľahší prístup k hudbe, internet to umožňuje všetkým, čo je na jednej strane dobré, no na druhej strane tu prichádzame k tomu, že nie každý môže byť DJ. V dnešnej situácii, je síce “každý DJ”, v určitom veku tým asi prechádza väčšina mladých, keďže to dnešné technológie umožňujú. Mp3 sú lacné a laptop je už neoddeliteľná súčasť našich domácností, jó! a nekvalitnú konzolu kúpiš v najbližšom obchoďáku.

Je tu nadprodukcia trackov a tým pádom veľa zbytočných, ktoré neprešli filtrom kritiky, podľa mňa to uberá na kvalite.

Predtým trvalo dlhšie, kým sa ti track dostal na vinyl a tým si sa viac rozhodoval a snažil ktorý track vypustíš (resp. vydavateľstvo) do sveta aby sa toho predalo čo najviac.

5. Chýba ti ten čas vinylov a toho, nazvime to, elitárskejšieho prístupu k hudbe so všetkými bariérami pre nádejných DJov?

Bola to zaujímavá doba keď si strávil deň v recordshope nad výberom platní čo budeš hrať na najbližších akciách, malo to svoje neopísateľné čaro, tým pádom aj prirodzený výber, či sa tomu budeš venovať profesionálne alebo si len kúpiš platne preto, že sa ti tá hudba páči a budeš si ju doma púšťať na gramci.

Gabriel Bordacs alias DJ Gabanna

6. Keď ideš okolo nejakého klubu, kde sa hrá čisto z vinylov, navyše ich Dji vedia aj mixovať, máš z toho nejaký špeciálny pocit?

Hranie z vinylov je základ z ktorého djing pochádza a práve preto si ho strašne vážim, keď sa mi podarí a natrafím na takú akciu je to pre mňa top, ale zas rozdeľujem turntablizmus a klubové hranie.

7. Aký je odkaz 90. rokov a čias U Clubu pre dnešnú elektronickú scénu?

To, že vznikol klub ktorý udal smer, každý kto nejakým spôsobom spolupracoval na chode klubu tu nechal hlbokú stopu v každom štýle, to je podľa mňa odkaz pre dnešnú scénu.

8. Klubov je dnes omnoho viac, ale ozývajú sa hlasy, že sa z ich programov vytráca kvalita. Je tá demokratizácia scény, ktorú priniesli technológie, dobrá alebo zlá?

Veľa vecí sa v dnešných kluboch opakuje a tým pádom prichádzajú kluby o svoju identitu, programovo sa prekrývajú, majú veľa spoločných djov čo je trochu na úkor kvality programu klubov. Ďalšia vec, je tu aj kvantum nových djov, ktorí sa tak isto chcú realizovať a hľadajú možnosti ako sa uplatniť a keď dostanú možnosť sa zviditeľniť, berú ju aj za cenu toho že ešte nie sú dostatočne vyhratí ale česť výnimkám, nájdu sa takí čo na sebe tvrdo makajú a až potom oslovia promotéra. Podľa mňa je to lepšia cesta ako si spraviť dobré meno na klubovej scéne.

9. Ako to vtedy vyzeralo na tých prvých akciách v U Clube? Ako ľudia reagovali na to, že sa hrá hudba, ktorú nikdy v živote nepočuli?

Ľudia do Učka chodili preto, že chceli niečo nové, nastala zmena režimu konečne mohli byť odviazaní, keďže piatok bolo v klube techno a sobotu iný žáner bolo zaujímavé že určité percento chodilo aj na druhý deň. Ja som tam hrával predtým (pred Drumatique) už akcie, kde bol mix rôznych žánrov dub, hiphop, breakbeat, jungle/dnb, ľudia sa chytali na rýchly rytmus čo bolo pre mňa zlomové, keďže som v tej dobe už mal celkom peknú zbierku drumových platní, postupne sme sa s Galagherom dostali k vlastným akciám a začali hrať klubové dnb akcie už pod názvom Drumatique, čo plnilo parket a napĺňalo našu predstavu o aktuálnom klubovom dianí vo svete.

10. A to bolo aj o tom, že tam prišli ľudia primárne za hudbou. Myslíš, že stále chodia ľudia do klubov za hudbou?

Vždy to bolo a je o hudbe, priestore a zvuku! Kluby už nabrali určitú tradíciu ale za hudbou sa stále chodí aj keď je to už o niečom inom ako na začiatku, je tu nová generácia mladých ľudí ktorí si idú vyšlapaným chodníkom a to treba rešpektovať

11. Zaujalo ťa aktuálne niečo na domácej scéne? Robí sa tu slušná elektronická hudba?

V poslednej dobe je tu veľa zaujímavých vecí, či už v dnb alebo v elektronike, veľa ich počujem aj z rádia, čo je dobrý posun.

12. Ako si objavil Nu Spirit a aká bola tvoja obľúbená akcia v ňom? Kedy sa tam chystáš znovu hrať?

Nu Spirit poznám od začiatku, či už bar alebo klub, odohral som tam veľa akcií, vlastnú Drumatique na Šafku sme potiahli pár rokov, dotiahli veľa zaujímavých mien dnb scény, ale zahral som aj ako hosť na rôznych akciách, ktoré boli v NS klube/ Bare.

Autor: Odroň | Zdroj: nuspirit.sk

Ako sa ti páčil článok?
Hodnotenie čitateľov 1 x hodnotené
9.0